verslag 11 - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van fredgertrude - WaarBenJij.nu verslag 11 - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van fredgertrude - WaarBenJij.nu

verslag 11

Blijf op de hoogte en volg fredgertrude

27 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Marathon

Woensdag 21 augustus.

We staan rond half 9 op en doen lekker rustig aan.Blijft voor Fred moeilijk.Maar we worden afgestraft want het ontbijtbuffet is al opgeruimd. We krijgen nu weer de bekende donkere rijst met zwarte bonen en voorgebakken ei.
Rond 10 uur vertrekken we naar Alajuela ,naar het hotel wat we de eerste 2 dagen in Costa Rica ook aangedaan hebben.Bekend terrein dus.
In Cartago gaan we effe shoppen.Fred heeft last van zijn oor [puistje of ontsteking?] Bij een apotheker meldt fred in zijn beste spaans dat hij last heeft van zijn oor en of zij hier druppels voor heben? Tuurlijk geen probleem.Voor 7 euro druppels met antibiotica gekocht. Dan op weg naar de winkels,maakt Fred een uitstapje naar de barbier.Hij wordt gekortwiekt door de tondeuse,ongewenste neus,wenkbrauw en oorharen worden verwijderd en tenslotte krijgt hij nog een scheerbeurt.En dat allemaal voor 4000 colones.[is rond de 6,50] Het scheren is achteraf niet heel subliem gedaan,maar we klagen niet.
In een soort zeeman/hans textiel winkel kopen we een Levi 501 spijkerbroek voor manlief en gaan dan op weg naar onze eindbestemming.San Jose ligt op de route.Menige toerist had ons verteld dat deze stad niet echt de moeite waard is,maar we hebben nog de hele middag dus we besluiten de auto te parkeren en toch even SJ aan te doen.Echter....het is weer middag dus onze dagelijkse regenbui hangt boven ons hoofd.
Na een uur,met opengeklapte paraplu,gaan we met onze huurauto naar Alajuela. Hier heeft het niet geregend en is het heerlijk zonnig. Beide plaatsen liggen 20 km van elkaar vandaan.
De rest van de middag op zoek geweest naar een waterval... helaas .s”avonds wat aangekeuteld en ik ben nu in het vliegtuig op 22 augustus dit dagboek aan het bijwerken.

Donderdag 22 augustus

Alles loopt volgens plan.Zelfs het vliegtuig vertrekt op tijd.We vliegen met American Airlines om half 1 van San Jose naar Miami.
Bij Alamo is de huurauto ook zo geregeld.We worden voor de keuze gesteld om voor een luttel bedrag de autocatogorie die we gereserveerd hadden ( chevroet spark) 4x te upgraden,zodat we nu in een ferrarirode dodge challenger ( V6 305 pk ) rijden.Met een gigantisch power en een stralende man naast mij,rijden we tijdens de drukke spits naar Miamibeach.
Wat een verschil met de andere landen.Alles is hier oversized.Een enorme skyline met heeeeel veel wolkenkrabbers.Brede wegen,grote auto’s,enorme bruggen over de zeeinhammen,waar dan weer blinkend witte jachten liggen te pronken.
Kortom een aardige omschakeling.
Het is hier ook behoorlijk benauwd,terwijl de temperatuur vergelijkbaar is met Costs Rica.Rond half 8 arriveren bij de accomodatie Sorrento villas,only two blocks from the ocean!
Airco staat voluit.We hebben een volledig ingerichte keuken in dit ruime appartement.
We gaan in de brede Collin street eten bij....de Peruaan.
Lekker vertrouwd en het smaakt ons goed. Dan op stok.

Vrijdag 23 augustus

Eigen ontbijtje gemaakt en dan gaan we in vogelvlucht Miami Beach verkennen.Het Art Deco district met in deze stijl gebouwde en ingerichte hotels doen we met een fiets die we ,via de creditcard,uit het rek kunnen halen.
Het strand,de boulevard en de fietspaden zijn erg schoon.
Daarna pakken we onze bolide en rijden naar Bayside marketplace.Een shopping mall aan het water,wat vroeger een kade was ,waar de overslag van de goederen plaatsvond.
Een heerlijke cappuccino gedronken met uitzicht op ‘bootjes’.Daarna gewinkeld.Ik moest natuurlijk in de opruiming wat kopen.
De dag verder gevuld met eten kopen naar onze eigen strandje ,in de golven gezwommen/gepoedeld.
Daarna lekker onder de douche en gegeten.Rond 20.00 uur zijn we naar het vaste land Miami gegaan. Dit zijn toch behoorlijke afstanden hoor. Gelukkig zijn de straten overzichtelijk genummerd en met een beetje richtingsgevoel van F komen we er wel uit.
In de uitgaanswijk “Cable Cove” hebben we rond gebanjerd en in een bar/cafe genaamd “ Fat Thursday” wat gedronken.
G drinkt een pint ijsmassa met Amaretto en ananas. Ik een Bud light.

Zaterdag 24 augustus

Gisteren hebben we via internet een Airboat tour over de Everglades gezocht. Vandaag gaan we deze 45 minuten tocht in de ochtend beleven.Na wat omzwervingen over de highways
komen we aan bij Bigtiger tours.
We zijn de enige. We moeten nog een aantal minuten wachten . Ik loop over de steiger en zie een plastic kaaimannenkop in het water drijven. Die heeft mijn moeder ook in de vijver liggen. Een werknemer steekt zijn hand in het water en plots komt de plastic alligator....zoef naar hem toe. Het is een gehandicapte. 1 oog en maar 3 poten. Zij is 1 van de 4 kaaimannen die zich onder de steiger verstoppen ;voor jagers wordt ons verteld. We krijgen grote gehoorbeschermers op. In zo’n airboat zit een gigantische motor gemonteerd, die een propeller aandrijft. Ik zit voorin , G op bank 2 . De boot vertrekt, plop plop en dan opeens voluit. G schrikt zicht het apezuur. Het ding racet niet alleen over het water, plots doemen bossen met sawgrass op , roets eroverheen , drijvend land , ieoooen. Wauw. De ‘piloot’ maakt ook nog wat extra bochtjes die het nog spectaculairder maken. We stoppen voor wat uitleg en de gids doet klak klak en plots doemt daar een kaaiman op. Het beest wordt gevoederd. De gids zit bijna met zijn hand in de bek ,brrrrr. En daar gaan we weer. Plotseling tikken er allerlei dingen hard in mijn gezicht. Regen. De piloot vlucht naar links de wolk uit, maar even later worden we weer ingehaald. Met deze snelheid veranderen de druppels in harde pijnlijke tikken. We vluchten naar een voormalig indianeneiland. Het vuur wordt opgestookt en van alle kanten komen er racoons ( wasberen) op ons af. Brutaal bedelen ze om brood. De regen is weer voorbij en na deze tour gaan we naar onze volgende bestemming. We rijden nu naar de eilandengroep onder Miami, the Keys. Als eerste naar Key largo. We overnachten vlak voor de 7 miles bridge in de plaats Marathon. Hier hebben we een leuk cottage.. Het is warm. 82Fahrenheit , toch maar 27 celsius. In de zon zit ik anders behoorlijk te zweten. De beach valt wat tegen. Het is wel mooi, maar het water loopt langzaam af en na een paar stappen waad en zwem je tussen het wier. We eten uit de magnetron. Niet iedereen vindt dit even lekker ;)) .

Zondag 25 aug dag 50 nog 10 te gaan !!!

Lekker langzaam aan. Dan naar Islamorada (paars eiland) waar Robbie ooit een tarpoen ( vis) verzorgde die daarna elke dag terugkwam. Nou niet in z’n eentje dus ! we kopen een emmertje met sardines en de tarpoens ( sommige van wel 2 meter lang) vallen aan. G schrikt zich enkele malen de longen uit haar lichaam. Ze is niet de enige ! Na een basket ( vis en patat) en een drankje vertrekken we naar ... ? Uiteindelijk belanden we in een big store,waar we slippers kopen. In een andere winkel kopen we kreeft en biefstuk voor de bbq. Om half 5 nog even zwemmen bij Sombrero beach.Na eerst een stortbui afgewacht te hebben.Rond half 8 naar de zonsondergang aan de 7 miles bridge. Een beroemde brug die de middel Keys verbindt met de lower Keys.de brug is 11 km lang! De bbq bij het huisje is mmmmmmm.
Morgen gaan we ‘s middags met een zeilboot varen, kajakken en snorkelen. Maar morgen krijgen we thunderstorms zien we op het net. We besluiten niet middags te gaan , maar ‘sochtends, zodat we beter weer hebben.

Maandag 51
Om 6.45 gaat de wekker. Er is geen zon. Om 7.40 rijden we weg. 10 minuten te laat volgens G want ik had 7.30 gezegd.[ja,ja]
De rit duurt ca een uur naar Key West en het begint te regenen en later te hozen. G weigert te gaan varen.
We gaan op zoek naar de organisatie ( Danger genaamd) We lopen in regenjas en poncho. De ochtendvaart is voor ons al geen optie meer en we kunnen pas om 1400 uitsluitsel krijgen over de middag. Dat wordt winkelen. De ene t-shirt winkel na de andere schelpenwinkel wordt bezocht. Tussendoor een smerige koffie bij een Cubaan gedronken en geluncht bij wimpie met een kiphamburger. Het weer is van poncho aan poncho uit, maar allengs wordt het toch droger. We krijgen te horen dat de tocht doorgaat. De lucht trekt open en met 4 andere mensen stappen we op een 2-master die geschikt is voor veel meer mensen.
Fruit en fris is er te pak, en we varen uit onder een blauwe hemel. Dan is het kajakken naar een mangrove-eiland. De gids weet veel en vertelt veel. Met zijn handen haalt hij een kwal uit het water en vertelt erover , later haalt hij ook nog een prehistorisch monster uit het water. Een degenkrab.Terug op de boot is het weer wat varen ( doordat er weinig wind staat gaat alles op de motor en hangt het zeil voor de sier ) Na een snorkelinstructie plonzen we het water in. De gids wijst ons weer op wat beesten ( Murene, kreeft en wat vissen die om een krab vechten ) Het water is ondiep en wat groenig. Ook moeten we oppassen voor een paarse kwal, die ik gelukkig niet gezien en gevoeld heb. Douchen op de boot en de bar gaat open. Bier wijn en tacos met salsasaus en kikkererwten.
Terugvarend zien we de zon ondergaan. Eerst aarzelend maar daarna uitbundig.Dan.... links voor ons zwemt een dolfijn met ons mee.Fred tracht hem/haar op de plaat vast te leggen.Ineens duiken er nog 3 voor de boeg op.Wat een mooie beesten zijn dit toch.Ze proberen voor,onder,naast de boot te blijven.Doen ze vast voor de foto.Met een biertje,wijntje,en een schitterende zonsondergang is dit gebeuren toch een waar genoegen. Na een uurtje met onze turbo terugblazen ( even afstand nemen van de voorganger en dan whaaaa.. in de stoel gedrukt worden, de auto maakt een woest wroem geluid. Jammer dat de boetes zo duur zijn.! ) stort G uitgeput op het bed neer. Het was een lange dag.

Dinsdag dag 52

Het is aftellen. Effe met Tessa geskyped.Alles gaat gelukkig voorspoedig en ze heeft een prachtig buikje [bijna buik!!!].

• 28 Augustus 2013 - 06:27

Mandy, Die Economische :D:

Geniet nog van de laatste dagen!!